2016(e)ko maiatzaren 15(a), igandea

GURE PROPOSAMENA

Proposamen hau, edozein ikastetxetara luzatzen dugu. Gure helburua kasu honetan adimen emozionala lantzea da eta hau antzerki bidez bideratu nahi dugu. Uste dugu horrelako ekintzekin parte hartzea handiagoa izaten dela eta jendea honen parte izatea nahi dugu. Honekin batera, enpatia, emozioen menperatzea edota bullying kasuak landuko dugu eta haurrak gure ekimen hauetatik batez ere emozionalki garatuago ateratzea nahi dugu. Gurasoen parte hartzea ere sustatuko dugu, hauek baitira lehendabiziko elementuak hau jakiteko beharrizana dutenak, eta horretan ere lagundu nahi dugu. Beraz gure helburua antzerkiak egiten hastea da, honek arrakasta izatea, ikastetxez ikastetxe balore hauek banatu ahal izateko.

HELBURUAK:
Ikastetxeetan planteatutako proiektu honen luzaroko helburua ikasleen adimen emozionala lantzea da. Horretarako prozesu jarraitu bat burutuko da, non ikasgeletan astero ekintza praktiko eta dinamiko ezberdin bat burutuko den. Antzerki antzeko zerbait egiten arituko gara, honekin ikuslegoa geureganatu nahian. Aipatutako ekintzetan kontzentrazioa, enpatia, emozioen menperatzea, sozializazioa edota bullyingaren presentzia landuko dira, jorratutako gai guztiak konbinatuz hasieran aipatutako helburua lortzen delarik. Parte hartzeari ere bere garrantzia emango diogu, elkarren artean harremanak egitea oso garrantzitsua baita, eta horrela kontaktu fisikoa ere bultzatuko dugu. Lotsa alde batera utziz, eta ikasle ausartak bihurtzeko asmoz.

Honez gain, eta helburu horien artean, gure proiektu hau eskoletan onartzea ere bada beste helburuetako bat. Arestian aipatutako elementu horiek ardatz hartuta, eskoletan sartzearekin txikitatik nahi dugu ikasleak horren kontziente izatea eta batez ere beraien sentimenduak kontrolatu, ulertu, besteenak ulertu, etab. hau da, benetan adimen emozionala garatzea.

BALIABIDEAK:

Baliabideak eskolako ekintzak aurrera eramateko ezinbesteko baliabideak dira.

Materialak:
Baliabide materialei dagokienez, lehenik eta behin ezinbestekoa dugu entsaioak egiteko gela bat. Honez gain, eskola bakoitzean antzezlana egiteko gela bat ere beharko dugu, ikusleak sartzeko lekuarekin eta eskoletara heltzeko garraioa ezinbestekoa dugu.
Antzerkia egiterako orduan, musika aparatuak, mozorroak, panelak eta makillajea ere beharko dugu, ingurunera hobeto egokitzeko antzezlana.

Pertsonalak:
Baliabide pertsonalen bidez, proiektua aurrera atera daiteke izan ere, ideiaren sortzaile diren antzezlerik gabe ez litzateke antzerkirik egongo. Gainera antzerkiko parte diren bitartean arduradun desberdinak izango dira: taldeko zuzendaria, antzerkiaren funtsa zein den argitzen duena eta hau gidatu; idazkaria, kontratuen eta diruaren ardura duena; kudeatzailea, kanpoko elkarteekin harremanetan jarriko dena.

Antzerkiak ikuslegoari zuzendutakoak dira, kasu honetan haurrei. Ikusle gabe antzerkiak ez luke zentzurik izango, ez litzatekeelako kontzientzia piztearen helburua lortuko.
Gainera ikastetxeko zuzendaritza taldeak eta guraso elkarteak kasu honetan izugarrizko garrantzia dute izan ere hauek baitira proiektua aurrera ateratzeko baimena emango dutenak.

Funtzionalak
Antzezlanak eskoletan egingo ditugu, konkretuki gelaren batean, normalean ikus-entzuteko  gelan izango da eta gela horrek, eskolan, funtzio desberdinak izango ditu, hala nola bideoa ikusteko, ikasleek euren proiektuak aurkezteko…

Langileoi dagokionez, beti libre egongo gara edozein egun zein ordutan antzerkiak aurrera eramateko, eskaeraren arabera.

Antzerkiengatik eskatutako dirua, lehenik eta behin lanera behar ditugun elementuentzako izango da erabilia eta ondoren gure soldatak lortzeko.

Antzerkia sortzean astean lau aldiz elkartuko gara, baina behin hau finkatu ostean, astean birritan burutuko ditugu entsaioak (betiere gehiago behar ezpada).

Dirua (kantitate bat eskatu eta lehenik eta behin guk behar dugun materiala erosteko eta gero soldatak bideratzeko).

EGITURA:
Egitura osatzen duten elementuak helburuak lortzeko funtzioa zehazten zaizkien banakoak dira. Gure kasuan, antzerkilariek, taldeko zuzendariak, kudeatzaileak eta idazkariak hartuko dute parte zeregin honetan. Hauek koordinazio eta antolakuntza bideratzen dute, banakako bakoitzak bere rola izanez: antzerkilariak (performanzaren bitartez ikasleen emozioak lantzea), zuzendariak (taldeko ordezkariaren papera betetzea), kudeatzaileak (beste erakunde batzuekin harremanetan jartzea) eta idazkariak (idazkari lanez arduratuko da). Gure konpainian barne funtzionamendua hobea izateko helburuarekin kargu desberdinak finkatu dira baina aldi berean, guztiok izango gara sortutako proiektuaren parte hartzaile (antzezleak).

Eskola, ikastetxe, ikastola… izan daiteke proiektu honen parte hartzaile gai hau mugagabea delako eta lantzea ezinbesteko ikusten dugulako. Gure kudeatzailea aipatutako erakundeetara zuzenduko da zuzendari talde eta guraso elkartekoei gure proiektuaren proposamena egiteko. Batzuetan, zuzendaria izaten da proposamena onartzen duena, lantzen diren edukiak eskolan landu nahi duenarekin bat datozelako. Beste batzuetan ordea, guraso elkartea da erabakia hartzen duena eta proiektua eskolan burutzen bada ere, denbora librean izaten da (eskolaz kanpoko ekintza bezala). Gainera, edozein tokitako funtzionamendu hobea izateko legeak eta arauak bete behar dira, gureak adibidez, 30 ikasle baino gutxiago izatea ikasleen parte hartzea handiagoa izateko, isiltasuna, errespetua...

Beste egitura aipagarri batzuk, zuzendaritza taldea, irakasleak eta ikasleak izango lirateke. Proiektua gauzatu ahal izateko hezkuntza zentroko eta honetatik kanpoko hainbat kideen partaidetza behar da. Lehenengo eta behin, ikastetxeko zuzendaritza organokoek edota guraso elkarteak proposatutako proiektua onartu behar du. Ontzat eman denean antolakuntza orokorra (egutegia, ordutegia, arauak, etab.) gauzatu behar da eta horretarako instituzioko hainbat sektoreetako kidez osaturiko batzarrak egin behar dira aukeratzeko. Baimena izan ondoren, gu lanean hasiko gara, izan ere, ez dugu beste zerbitzu eta profesionalekin (garraio, jantoki…) kontaktuan jarri behar.

KULTURA:
Kultura ohituretaz arduratzeaz gain, ikastetxeko kultura bere izaera eta lan egiteko eran oinarritzen da¸ ahalmen intelektuala landu eta garatzeko ezagutza eskuratuen multzoa da. Gure proposamen honekin, talde lana sustatzeaz gain, ikasleek antzezlanaren bidez adimen emozionala zer den ezagutu eta hari buruzko informazioa barneratuko dute, praktikotasunaren eta dinamikotasunaren eskutik. Hezkuntza ez-formala da, beraz, antzezlanaren bidez tranmititzen dena ikasleek konturatu gabe adimen emozionalaren alorreko hainbat aspektu ikasten baitituzte.

Kulturarekin jarraiki, aipatutako gai hori barneratzeaz gain, antzezlanaren bidez euskararen erabilera sustatuko dugu, eta gure hizkuntzaren bidez ikasketa praktikoago batean oinarrituko da proiektu hau. Beraz, laburbilduz, antzerki honekin gure lan egiteko era elkarlanean eta koordinazioan oinarritzen dela esango genuke, emozioak lantzeko biderik onena baita lan kooperatiboa.


TEKNOLOGIA

Hasieran, taldean adostutako idea bullyng-ari aurre egiteko eta hau prebenitzeko proiektua sortzea izan zen baina gero, konturatu ginen adimen emozionala lantzeak ondorio hobeak ekarriko zituela, ez bakarrik bullyng-a prebenitzeko baizik eta haurren zoriontasuna eta estabilitate emozionala ekarriko zuelako.

Ideia ondo zehaztu ondoren, hau nola transmititu pentsatu genuen eta eskola bakoitzean denbora labur batez egongo ginela kontutan hartuta, antzerki esanguratsua egitea zela erabaki genuen ideia onena. Antzerkiaren proposamena eta gero, ezinbestekoak ziren sentimendu eta egoerak azaltzeko gidoi bat prestatu genuen, ikuslegoaren bizimodu eta sentimenduetara egokituak. Gure prozesua normalean beti izaten da berdina. Lehendabizi gidoia prestatu eta hau landu. Pertsonaiak banatzen ditugu eta entsaioak egin. Hala ere lehendabizi, ikastetxeetara joaten gara honen berri ematera lehendabizi zuzendaritzara hurbildu eta honek jakinaren gainean jarriz. Baita guraso ordezkari taldea ere. Eta baiezkoa bada, hauekin batu eta data eta ordua pentsatzen da, beraien ordutegira moldatuz. Azkenik aztezpena egiten dugularik.

Ipuin musikalean edo antzerkian, adimen emozionala lantzea izango litzateke helburua eta horretarako, antzerkian gure ikuslegoak egunero aurkitzen dituen egoerak landuko ditugu, euren larritasunak azalduz eta bakoitzaren sentimenduak zeintzuk diren adieraziz. Antzerkian bertan bakoitzaren sentimenduak azaltzean, hauek azaltzeko beldurrik eza eta enpatia ere landu nahi ditugu, horrela, egoera zailak ekiditeko.

Hau guztia prestatu ostean, hainbat eskola eta ikastoletan aurkeztu genuen gure lana edo proposamena.

Gure proiektua eskolan onartua izateko, guraso elkartea jakinaren gainean jarri behar dugu eta hauek motibatu, adimen emozionalaren garrantziaz kontzientzia piztu eta hau lantzeko gogoa pizteko euren artean. Gainera zuzendaritza taldean ere, adimen emozionala lantzean inguru akademiakoan duen hobekuntza azalduko dugu, denen artean proiektua aurrera ataratzeko.


 INGURUNEA:
Antzerki taldea ez da isolaturik dagoen erakunde bat, gizartean murgilduta dagoen erakundea baizik, bertako gainontzeko ikastetxe, erakunde zein taldeekin harremanetan izanez. Kanpo elementu edota erakunde hauek eragin zuzena dute honengan, hau da, antzerki taldearengan; honek, kanpoko elementu zein erakundeetan duen moduan.        

Gure egoera honetan ikusi daitekeen bezala, antzerki taldea kanpoko erakundeekin jartzen da harremanetan, Bizkaiko lurretan diren ikastetxeekin alegia. Honen bitartez, probintzi berdinean diren herrialde ezberdinetako ikastetxe hauekin harremanetan izanez eta sare bat eraikiz.     
     
Hartu eman honetan, kanpoko elementuek eragin zuzena dute antzerki taldearengan eta antzerki taldeak kanpoko elementu zein ikastetxe ezberdinengan. Antzerkiaren lanketa honetan haurren parte-hartzean eta euskalki ezberdinen lanketan, maila sozio-ekonomiko zein -kulturalen aniztasuna ematen da, hau horrela, tokian tokiko modu ezberdin baten landuz.

Antzerki taldea erreparatuz gero, Munitxibarren kokatua dagoelarik, herri euskaldun batean kokatua dago. Herri euskaldun, eta zehatzago esanda, Bizkaitar baten parte izanez, gure ahotan mintzatzen eta lantzen dugun euskara bizkaitarra da. Azken urteotan euskal probintziek jasan dituzten aldaketak aztertuz, antzerki bidez euskalki bizkaitarra landu eta indartu nahi da eraikia dugu sarean diren ikastetxeetan.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina